Rond het gebouw en de bouw zijn diverse verhaallijnen vol mystiek te herleiden. Nog steeds zal de bezoeker bij het betreden van het terrein deze mystiek direct voelen.

  • Het bewapeningsstaal is “geritseld” vanaf aan werf in Vlaardingen. Staal welke eigenlijk bedoeld was voor de bouw van een schip maar nu richting de bewapeningsindustrie in Duitsland zou gaan. Hoe kreeg men die eigenlijk. onder oog van de bezetter. op schepen via het IJsselmeer naar Steenwijk ?
  • Waarom is eigenlijk voor Paasloo gekozen als bouwlocatie ?
  • De buitenmuur blijkt eigenlijk tevens als bekisting voor de beton te dienen en bestaat uit afgekeurde straatklinkers. Waarom is dan toch tijd besteed aan de fraaie stilistische vormgeving ?
  • Saillant detail is dat veel van de kunstschatten die later in de bunker zijn geplaatst in kwestie al heimelijk richting Noorden waren getransporteerd in een konvooi van tien vrachtwagens op treinen, ver voor de bouw was voltooid. De kostbaarheden werden zolang maar in de regio van de bouwplaats opgeslagen, gewoon in een oude school en in het dorpshuis van Frederiksoord, in het parochiehuis en het gymnastieklokaal van klooster De Voorzienigheid in Steenwijkerwold. Welke kunstwerken waren dit eigenlijk ?
  • Waarom stond de duitse bezetter toe dat er een fraai tegelplateau en inscriptie welke duidelijk als een teken van verzet kunnen worden gezien in het bouwontwerp kwamen.
  • Ten tijde van de bouw werden de kunstwerken reeds in de bunker ondergebracht. Het dak was nog maar ca 50cm dik.Straatje van Vermeer
  • Het is bekend dat de bouwers zoals Rueck ook voor diverse mensen onderduikadressen heeft georganiseerd.
  • De plaatselijke bevolking had geen idee wat er gebeurde. Al dan niet vrijwillig leverden ze slaapplaatsen, paarden, wagens en hand en spandiensten. Vele jaren bleef dat vraag hangen of zo “goed” of “fout” bezig waren geweest met hun inzet.
  • Welke kunst heeft in de bunker gelegen.